laurafranse.reismee.nl

Weekend en ziekjes

Ik heb vandaag een dokter gezien! En nee, niet als vrijwilliger, maar als patiënt. Ik heb namelijk al sinds zaterdag opgezette, pijnlijke klieren in m'n hals en een ontzettend stijve nek. Ik dacht het eerst even aan te kijken, maar sinds gister (maandag) had ik ook zo'n koortsachtig gevoel. Ik ben wel gewoon alles mee gaan doen tot gister, maar vandaag wilde ik thuisblijven. Goed, ik meldde het dus bij m'n gastgezin en mijn host broer werkt bij Projects Abroad, dus die belde gelijk het kantoor om iemand te regelen die met me mee kon naar de dokter. Die persoon kwam supersnel en na een uurtje zat ik dus bij de arts. Eerst temperaturen: 37.5, best verhoging als je normaal ongeveer 36.5 hebt. Bloeddruk was dit keer heel goed (vorige week toen we op elkaar uitprobeerden was het hoog, waarschijnlijk door de hoogte) en zuurstofgehalte 93, allemaal prima dus. Daarna kwam de dokter en omdat de begeleider heel toevallig Nederlands praat was het heel fijn en niet moeilijk om te communiceren. Ik heb dus een virus opgelopen, waarschijnlijk door een combinatie van het werken in ziekenhuizen en het feit dat het hier winter is. Ik heb ibuprofen en nog iets gekregen, en tot nu toe werkt het redelijk!

Maar goed, laat ik beginnen bij het weekend. Zaterdag was ruïne dag, we bezochten 2 archeologische parken en even een soort speeltuintje. 's Middags gingen we naar het centrum voor het chocolade museum en om even te shoppen. Zondag ging ik met mijn huisgenootjes en gastgezin naar San Pedro markt. Wat is dat bizar, het vlees ligt open en bloot, ze snijden het zonder handschoenen, er is ontzettend veel ongedierte en gewoon vies. Maar het heeft wel wat! Ook zijn daar souvenirshops en andere dingen als brood, kaas, fruit en groente. Leuk om dingen te zien die we in Nederland niet hebben! Trouwens, er lagen ook varkenskoppen, gebakken koeienhoofden en verse koeienneuzen met het haar er nog aan... Ik was de enige die er tegen kon. 's Middags gingen we naar nog 2 ruïne parken en vanaf daar (200 m boven Cusco) wandelen naar het centrum. Superleuk en onderweg kwamen we eindelijk alpaca's tegen :)

Maandag was weer het begin van een nieuwe medische week, in de ochtend campagne en in de middag ziekenhuis. De campagne was letterlijk in de sloppenwijk van Cusco. We moesten enge wegen beklimmen om op het schooltje te komen. Eenmaal daar moesten we de standaarddingen weer doen: wegen, meten, ogen bekijken en fluoride op hun tanden doen. Ook wilden we ze leren hoe ze hun handen moeten wassen maar omdat er geen water was ging dat moeilijk. Sommige kinderen zeiden dat ze nog nooit hun handen met zeep hebben gewassen!!

's Middags in het ziekenhuis gingen we naar obstitrución, oftewel gynaecologie. We hoorden hartjes van baby's in de buik en zagen hoe een uitstrijkje wordt gemaakt. Heel gek haha, maar ook wel interessant.

In de avond hadden we een voorstelling met typisch peruaanse dans, het was heel leuk maar ik weet nou niet of het echt zo typisch Peruaans is of dat het voor toeristen is, net als de klederdracht in Volendam.

Goed, vandaag (dinsdag) dus thuisgebleven en ik denk dat ik morgenochtend ook nog thuis blijf omdat we dan weer moeten klimmen naar schooltjes. Maar ik zie het wel!

Liefs vanuit Peru!

Reacties

Reacties

opa

snel beter worden en weer overal fijn aan meedoen.
XXX

Ger en Ineke

Vervelend dat jij juist nu dit virus moet oplopen, je moet maar goed op jezelf letten, en weer snel opknappen.
Wel heel fijn dat je daar zo'n goede begeleiding hebt, en heel leuk om te lezen dat jij al zoveel kan doen voor met name de kinderen daar.
Elke keer weer leuk om jou berichten te lezen, leuk geschreven, en jou enthousiasme kan je gewoon proeven. Heel veel plezier nog daar in dat echt wel mooie land.

Carla van Elck

Meissie dat was ff schrikken denk ik..maar heel goed dat er adequaat gereageerd werd...En je je nu wat beter voelt met de medicatie...Maar ff een beetje pas op de plaats denk ik.
De foto''s van jou met de kinderen vind ik heel leuk en zowel zij als jij stralen helemaal. Je beleeft en ziet het een en ander...geniet maar zoveel mogelijk en pas goed op jezelf. Liefs Carla

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!