laurafranse.reismee.nl

Inmiddels alweer op de helft

Het gaat weer beter met me. Heb geen verhoging meer en voel me niet meer ziek, heb wel nog steeds af en toe een stijve nek. Maar goed, daar is mee te leven. Woensdag ben ik 's ochtends nog thuisgebleven om lekker uit te rusten en 's middags ging ik weer rustig aan het werk. In plaats van ons eigen ziekenhuis gingen we naar een ander, wat een opvanglocatie bleek te zijn voor gehandicapte kinderen. We moesten met ze spelen en daarna de was doen. Omdat we vroeg klaar waren mochten we ze helpen met eten geven. Leuk maar heel lastig, want ze waren verlamd en spuugden veel eten uit. In de avond hadden we weer vrije tijd, dit keer gingen we (weer) uiteten en m'n eerste cuy was een feit!! Het is iets typisch peruaans, cavia, en het smaakte nog goed ook!

Donderdag was weer een ziekenhuisdag, en het was een leuke want omdat we de artsen nu een beetje leren kennen mogen we steeds meer doen! We mochten echo's van zwangere vrouwen bekijken en allerlei andere huisartsklachten bekijken en beoordelen! Echt heel interessant en dat is waarvoor ik hier gekomen ben :)
Ook waren we op de kinderafdeling, waar we de taken hebben van een consultatiebureau in Nederland, en niet observeren maar ook doen! Het wordt dus steeds leuker om in het ziekenhuis te zijn. 's Avonds gingen we klimmen, maar omdat ik nog niet beter was heb ik niet meegedaan, en omdat iedereen nu een beetje ziekjes aan het worden is waren er meer die niet meededen en heb ik gezellig kunnen kletsen.

Ook vrijdag was ziekenhuisdag, dit keer was ik 's ochtends bij obstitrución (gynaecologie) waar we weinig deden. De arts legde ons weinig uit en liet ons niks zelf doen, ook als we het vroegen kwam er weinig tot geen reactie. Maar goed, we hebben weer wat hartslagen van baby's kunnen horen, blijft toch bijzonder zo'n nieuw leven! 's Middags weer cred, kinderafdeling waar we dezelfde taken hadden, en omdat er weinig patiënten waren mochten we ook alle verzekeringsformulieren invullen, want ja alles gaat hier met pen en papier ;) In de avond gingen we naar kantoor, waar we ons nieuwe rooster kregen en spelletjes hebben gedaan.

Vandaag (zaterdag) hoefden we natuurlijk niet te werken. We gingen naar Valle Sagrado, naar Ollantaytambo en Pisaq, superschattige dorpjes! In Ollantaytambo bezochten we weer ruïnes, maar deze waren iets mooier dan de andere omdat we echt middenin de bergen zaten, de anderen hadden een wat groter oppervlak. We hadden gezellig een lunch met de groep wat ook nog eens heel lekker was. Daarna gingen we naar de markt in Pisaq, echt zo'n superschattige markt zoals op de foto's! Ze zijn er alleen wel goed in oplichten...
Het was een lange dag, van 8 tot 1800 weg geweest, maar het was superleuk en ik heb prachtige dingen kunnen zien! (Foto's volgen nog op mijn blog)

Ik zit er heel erg over na te denken waar ik al het sponsorgeld aan ga besteden, ik heb genoeg armoede gezien en denk er bijvoorbeeld aan om voor de kindjes op schooltjes in arme wijken zeep te geven, want ze zeggen geen zeep te hebben of zelfs nog nooit hun handen gewassen te hebben. Ook is het ziekenhuis een mogelijkheid, bijvoorbeeld een laptop om te helpen digitaliseren, of papier voor de bedden omdat ze de bedden tussen patiënten door niet schoonmaken, ookal liggen ze met iets besmettelijk erop. Ook speelgoed voor de gehandicapte kinderen is een optie, ik zag namelijk hoe blij ze ervan werden en ze hebben niet veel. Maargoed, ik ben erover aan het nadenken en kijk waar de mensen mijn hulp het beste kunnen gebruiken!

Inmiddels ben ik op de helft, de tijd vliegt voorbij! Binnenkort weer een nieuw blog!

Reacties

Reacties

opa

ik word steeds trotser op je alhoewel dat eigenlijk niet kan. xxx
vermaak je en tot de volgende blok.
daar kijk ik nu al naar uit

neeffie

Trots op je Laura!! Het klinkt allemaal erg leuk en interessant :)

Fred

Hoi. Leuk dat je cavia hebt gegeten. Ik ook het leek net konijn. Ook ben ik bij de ruïnes van Ollohuppelepup geweest
Fijn dat je zoveel ervaring op doet en dat je lekker mag uitzoeken hoe je het sponsorgeld besteedt. Geniet nog maar van alles!!!!!** groet van Fred.

Jan Willems

Leuk hoot, dire verhalen . We genieten er van.
Fantastisch wat je allemaal mee maakt.
Lekker he die cuy. Ik heb het ook gegeten.
Nog veel plezier. Janny ren Jan

opa

als ik jouw was zou ik het sponsorgeld aan de kinderen besteden want 1 laptop voor en heel ziekenhuis zet geen zoden aan de dijk.
koop wat zeep en knuffels voor de kinderen.
xxxxxxxxxxxx

Toet

Ha die Laura,
Je beleeft heel wat en je ook nog beroerd voelen. Heb veel bewondering voor je. Zeep lijkt mij ook een heel goed idee. Had je nog wat aan de spulletjes van mij om uit te delen?
Ik kijk uit naar he volgende blog. Dag meissie.

Janny Guerin

Hoi Laura, fijn dat je je al beter voelt! En wat heb je weer een leuk blog geschreven. Ik zou ook zeker voor zeep en speeltjes voor de kindjes gaan! Veel plezier nog en tot 't volgende blog! Lieve groetjes!!

Lenneke Hoogerdijk

Ha wijffie,
Wat een ervaringen doe jij op. Wat zal jij Nederland met andere ogen bekijken. Machtig om te lezen wat je allemaal doet en eet. Begrijp ik nu goed dat jij een cavia hebt gegeten!!?? Ja wat te kopen voor het sponsorgeld. Ik denk dat jij dat heel goed kan bekijken. Ik ben het met opa eens da 1 laptop weinig zode aan de dijk zet. Bij ervaring weet ik dat de laptop geen lang leven heeft. Zij moeten kunnen printen, dat kost inkt. Programma´s moeten erop en bijgehouden worden, kost geld. Dus (ervaring vanuit schooltje van Cuba). Stukken zeep om handen te wassen, zeep om wasgoed te wassen, schoolspullen, zoals potloden, schriftjes enz. Kan veel. Het is ter ondersteuning, de armoede los je er niet mee op. Liefs Len.

Carla van elck

Lieve Laura, wat fijn dat je je al weer wat beterder voelt...
Wat goed dat je al meer mag doen in het ziekenhuis en uit jouw verhaal proef ik toch wel een "toekomstige arts"; het voelt voor mij dat je je daar bijzonder op je gemak voelt; zeker in het ziekenhuis.....
En wat zul je ook genieten van de omgeving!
Het schiet idd al op maar als je weer naar huis komt heb je een schat aan ervaring en indrukken. Liefs en een dikke kus van Carla

Lenn

Goed bezig, Lau!! X

Marion

Prachtig verhaal weer. En ik heb al prachtige foto's mogen zien van je. XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!