laurafranse.reismee.nl

Eindelijk Machu Picchu!! En leuke dingen in het ziekenhuis

Het is alweer even geleden, maar er is veel gebeurd tussen mijn laatste blog en deze. Ik begin bij de zondag. Zondag konden we een half uurtje langer slapen dan normaal. We werden namelijk om 900 opgehaald om naar Spaans les te gaan. Deze les duurde tot half 1, superlang dus! Dit keer ging het over medische dingen, als eerste behandelden we het lichaam en alle namen ervan. Daarna kwamen ook symptomen en ziektes in beeld, superleuk en ik heb er veel aan in het ziekenhuis! Ook al was het een beetje lastig voor mij, de vertalingen waren namelijk in het Engels. Ik merk dat mijn 'dagelijks leven' Engels steeds beter wordt, maar ziektes, lichaamsdelen en symptomen ken ik niet in het Engels. Ik moest dus steeds vragen wat het is ;) In de middag hadden we een hechtworkshop!!! Dit was echt superleuk, het voelt goed om een open wond dicht te kunnen maken met een draadje (ookal hadden we een stuk vlees om op te oefenen)! Ik zou dit echt vaker willen doen :) 's Avonds hadden we vrij, maar we gingen met z'n allen naar plaza de armas. Snel iets eten bij McDonald's (erg he als je in Peru bent) en daarna aan het shoppen! Ik heb het gevoel nooit klaar te zijn hier met shoppen, alles is superleuk en zó goedkoop!

Maandag gingen we 's ochtends naar het ziekenhuis. We begonnen bij triaje, en het was superdruk dus we konden lekker veel doen. Lekker veel baby'tje en kinderen wegen en meten, en lekker veel bloeddrukken bepalen. Daarna gingen we naar medicina, oftewel meelopen met de artsen. Ik had dit keer een arts die waar ik nog niet eerder mee had gewerkt, maar ze was superaardig! Ik vind het superleuk om medicina te doen :) Na medicina mochten we even naar topico, wondverzorging. Niet echt mijn ding, maar we zagen iemand wiens vinger er voor de helft af was door een touw en dat heeft dan toch wel weer wat! 's Middags hadden we weer een workshop, dit keer kwam er een trauma chirurg om alles uit te leggen over malaria en yellow fever. Superinteressant! In de avond gingen we naar een traditionele markt, als in markt met souvenirshops. Dus ja, wéér shoppen en wéér veel geld uitgeven.

Dinsdag was ziekenhuisdag. We moesten eigenlijk naar cred, kinderafdeling, maar omdat we niet veel te doen hadden gingen we naar het lab. Dit was echt superleuk! De lab-persoon was superaardig en legde alles uit, ook als we er niet om vroegen. We mochten urine en ontlastingmonsters bekijken onder de microscoop en hij liet ons zien wat normaal is en wat niet. Ook mochten we bloedtesten doen, niet het prikken maar testen op ziektes als HIV en hepatitis B. Echt superleuk! Ohja en we hebben bloed bekeken onder de microscoop en afweercellen geteld :) In de middag moesten we helpen met papier werk, lekker verzekeringsformulieren invullen. Maar eigenlijk is het niet erg, in de middag zijn er namelijk weinig patiënten. 's Avonds gingen we weer naar plaza, dit keer voor de laatste keer officieel als avondactiviteit. Ik ging met 4 anderen naar een heerlijke peruaanse sandwichbar. Het is hier blijkbaar normaal om chips op je brood te eten, maar ik vind het niet erg ;)

Woensdag weer ziekenhuisdag, 's ochtends lab en 's middags papierwerk. In het lab deden we ongeveer hetzelfde als dinsdag. Alleen mochten we dit keer ook echt zelf het bloed afnemen bij de patiënten, superleuk om te doen! Over het papierwerk heb ik weinig te zeggen, het is papierwerk... In de avond zouden we naar de bios gaan, maar omdat de bios in de mall is en ik liever wilde rondlopen in de mall deed ik dat. We kregen info over de volgende dagen, Machu Picchu tijd!! Na de mall moest ik mijn tas pakken, wat nog een hele klus was want ik wilde 1 tas meenemen en spullen voor 2 tassen.. Maar het is gelukt!

Donderdag was het dan zover, eindelijk naar Machu Picchu! Voor mij voelde dit als een reisdag, eerst 2.5 uur rijden naar het treinstation, daarna ongeveer 2 uur in de trein naar Aguas Calientes. Het was echt een prachtige treinreis met prachtige uitzichten! Maar wel lekker wiebelen, en het is een stoomtrein achtig ding, leuk om een keer mee te maken! Eenmaal in Aguas Calientes gingen we naar ons hotel voorlunch. Lekker peruaans, groentesoep (met rijst erin) en chicharonna, gefrituurde kip. Heerlijk! Het duurde alleen 3 uur voordat we klaar waren omdat de bediening zo langzaam was. Maargoed, na het eten gingen we naar de Hot Springs. Ik wilde erin, maar toen ik daar aankwam waren er superveel mensen en het water was een hele vieze kleur, dus heb het maar niet gedaan. In plaats daarvan gingen we met een groepje van 3 shoppen (ja, alweer). Maar het is hier gemiddeld 3 keer zo duur als in Cusco en zelfs duurder dan in Nederland. Na het shoppen gingen we met de hele groep naar de markt, waar ik wel wat dingetjes heb gekocht voor een mooie prijs. Ja, afdingen heb ik inmiddels wel geleerd en ik moet zeggen, het lukt aardig. Ik had bijvoorbeeld iets voor 20 sol wat eigenlijk 35 sol was, groot verschil toch? (Oke, het kwam omdat ik zei dat het bij een andere winkel 20 was, en dat was ook echt zo!!)


Daarna hadden we diner, pollo alla braza, oftewel kippenpoot. Lekker! Daarna naar het hotel en alles doen voor de volgende dag, de wekker stond om 3.15..... De douche was trouwens geweldig, na 3 weken eindelijk normale kracht en normale temperatuur.

Dus, na 4 uur slaap werden we wakker en gingen we ontbijten. Om 4.30 gingen we weg, op naar de rij voor de bus naar Machu Picchu. Jeetje wat een mensen! De voorste mensen stonden al sinds 2.30 te wachten, terwijl de eerste bussen om 5.30 gaan rijden. Wij hebben 2 uur gewacht voordat we een bus hadden, het doel was om machu picchu met zonsopgang te zien maar helaas waren we daar net te laat voor. De bus rit was hobbelig en chaotisch, het zijn namelijk alleen maar haarspeldbochten en er komen ook bussen terug, dus telkens als er een tegenligger kwam moesten wij weer achteruit om ruimte te maken. Maar het had wel wat, was wel grappig ;)
De rit was prachtig en onderweg zagen we een paar ruïnes, dachten dat het machu picchu was maar het bleken random ruïnes te zijn die echt prachtig waren! Eenmaal bij machu picchu moesten we wéér in een lange rij, voor spullen en kaartencontrole. Maar opvallend als het is ging waren we binnen 15 minuten alweer door de poortjes. Daarna begon het: de hike (en ja sorry, sommige woorden weet ik nu beter in het engels dan nederlands) naar het beroemde uitzichtpunt van alle foto's. Ik verwachtte dat het mega zwaar zou zijn, was het ook, maar omdat er ontzettend veel mensen waren en af en toe files viel het mee. Het uitzicht was echt prachtig! Prachtiger dan prachtig! Zo gaaf en bijzonder hoe de inca's deze plek elke keer weer moesten bereiken met de inca trail, en het uitzicht wat ze hadden, wauw! We hadden een tour met een gids, en ondanks dat hij lange verhalen had kon ik goed naar hem luisteren. Hij vertelde hoe ongelooflijk slim de inca's waren, echt heel bijzonder.. De tour duurde 2.5 uur, en daarna hadden we nog een uurtje vrije tijd, tot 11 uur. Foto's, foto's, en nog meer foto's, en ja, zeker ook genieten met eigen ogen en soms zelfs zo aan het genieten dat je vergeet een foto te maken. Maargoed, we gingen met de bus terug (half uur wachtrij) en daarna lekker lunchen in een sneller restaurant. Daarna was het tijd om met de trein terug te gaan naar Ollantaytambo. Een mega hobbelige treinreis, maar ondanks dat heb ik kunnen slapen. Daarna nog 2.5 uur met de bus naar cusco en ontzettend vroeg naar m'n kamer. En ik moet je zeggen, ik heb er 2 avonden over gedaan om dit blog te schrijven :)

Reacties

Reacties

opa

wat een schitterend verhaal en zo fijn dat je er zo van geniet. Geniet er de laatste week ook maar van.
XXXX

opa

Ik vergeet er nog bij te zeggen dat als je studie niet lukt (maar kan me dat niet voorstellen) kun je altijd nog schrijfster worden
XXXX

Toet

Meid meid ik zou bijna jaloers worden op al de ervaringen die je meemaakt. Nee hoor is grapje van me. Je schrijft geweldig en je avontuur is prima te volgen. Daarnet had ik het met Peter over, dat je ook een cavia opgesmikkeld hebt. Leuk allemaal Laura. Geniet er nog van de komende dagen.

Lenn

Wat een gave dingen doe je, Laura. Daar was het je ook allemaal om te doen. Het gaat al weer opschieten, geniet vooral nog van de laatste periode.
Woensdag heb ik weer met je moeder afgesproken. Gezellig!

Dag Laura! X

monique

Wat een schitterend avontuur. Fijn dat je zo geniet. Ik ben benieuwd wat je allemaal gekocht hebt. ????????

kitty

Inderdaad wat kan jij mooi en enthousiast vertellen over je avonturen daar. Het scheelt niet veel of ik beleef het zelf. Het moet een geweldige ervaring zijn. Blij te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je ook tijdens je vrije tijd veel leuke dingen doet waar je later met veel plezier op terug kan kijken. Waarschijnlijk zeker met al de aankopen die jij op de lokale markten en shopping mall hebt gedaan. Laat staan met de vele foto's die je hebt genomen. Dat wordt keer op keer genieten voor jou als je terug bent in Nederland. Maar daar nog ffff niet aandenken.
Geniet eerst nog maar van de komende week.

Groetjes Kitty en Jan

Carla van Elck

Lieve Laura wat een prachtig en boeiend verhaal ...Je schrijft het idd zo alsof ik erbij ben...Wat mooi dat je meer in het ziekenhuis hebt gedaan...En dan die prachtige tocht...wat een herinneringen zul je hebben dadelijk en dan ook met de foto''s..
Ik heb geregeld dat je een middag mee kunt lopen op het microbiologisch lab van het LUMC..Mijn vriendin Jenny is microbiologisch analiste en zij vindt het leuk je allerlei proeven te laten zien....Zij is ook degene die in Sierra Leone is geweest om het Ebolavirus te onderzoeken.
Lieverd geniet nog maar heel veel van het laatste weekje!
Liefs ????

Lenneke

Ha Laura,
Je maakt veel geweldige dingen mee. Dat neem je je hele leven mee. Wat is de tijd snel gegaan voor je.
Heerlijk alles opsnuiven, nieuwe ideeën, mogelijkheden, cultuur. Dit is o.a. je bagage. Lekker genieten, hard werken als het moet en alles tot je nemen. Wat je al de weken al hebt gedaan. Len.

Fred

Dag Laura, Heerlijk om al je verhalen te lezen temeer omdat ik er zelf geweest ben. Ook ik vond Machu Pichu meer dan geweldig.
alleen zijn wij met de trein vanuit Cusco vertrokken.
Leuk van die man met die aanhangende vinger. Je doet wel allerlei verschilllende ervaringen op. Ze blijven je een levenlang bij. Geniet nog van alles waar je van kan genieten. Veel plezier en groet van Fred.

Gabry

Wat leuk om je avonturen zo te kunnen volgen Laura.
En je hebt duidelijk een super tijd daar! Fijn hoor.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!