laurafranse.reismee.nl

Laatste blog in peru

Dit is mijn laatste blog vanuit Peru... Morgen is het zover, dan zijn de 4 weken voorbij en vlieg ik weer naar huis. Aan de ene kant is het voorbij gevlogen, maar aan de andere kant voelt het alsof ik hier al 3 maanden zit. Maargoed, ik zal eerst wat vertellen over de laatste week.

Zaterdag sliepen we lekker een uurtje uit, we waren vrij! In de ochtend heb ik mijn kamer geprobeerd op te ruimen, wat natuurlijk niet gelukt is. Daarna gingen we naar de supermarkt want we gingen koken voor onze familie! Als eerste maakten we pasta pesto, omdat we dat alledrie (de vrijwilligers) zo gemist hadden. We maakten de pesto zelf, en ja daar hadden we een blender voor nodig, en die werkte natuurlijk niet. Dus kwam er een molentje tevoorschijn. Pesto maken op de ouderwetse manier, het was leuk! Maargoed, onze gastmoeder had er lekker wat kraanwater bij gedaan dus ik hoopte dat ik er geen last van zou krijgen. De maaltijd was in ieder geval heerlijk! Daarna heb ik de Peruaanse familie en de Amerikaanse vrijwilligers de Nederlandse stroopwafels laten proeven. De Amerikanen vonden het heerlijk, de Peruanen moesten even wennen haha, die vonden het heel zoet. Na deze succesvolle maaltijd ging ik naar het plaza de armas met een paar meiden van de groep, ik heb mijn laatste souvenirtjes gekocht. Heel raar het besef dat dit echt de laatste keer is op plaza (dachten we) terwijl we nog een week hadden.

Zondag gingen we hiken, ik dacht shit bergbeklimmen. Maar het viel reuze mee, het waren een paar ruïnes in Calca en het "hiken" was vooral op platte wegen, alleen een paar stukken waren steil omhoog en zwaar. Na de ruïnes bezochten we een museum over alle culturen in Peru t/m de inca tijd. Best interessant! In de middag waren we vrij, en omdat we om half 3 al thuis waren wilde ik wel wat doen. We hadden het er al een tijdje over om een massage te nemen, en ik wilde gewoon nog een keer naar plaza omdat het zo mooi is, dus ging ik met 2 anderen naar plaza. We kwamen langs een massageplek en het bleek 20 soles te zijn voor 1 uur, doen! (ongeveer 5 euro) Het was vreemd, het was een superkleine ruimte. We gingen liggen en ik moet zeggen, het was best een lekkere massage, ookal waren degenen die het gaven de hele tijd aan het lachen en fluisteren tegen elkaar. Maar het is goed afgelopen, en aan het eind was het inderdaad 20 soles en geen oplichting hahaha. Na de massage liepen we wat rond in het gebiedje daar, het was namelijk bij een souvenirkraampjes gebied. En ja, ik heb weer wat souvenirtjes gekocht. Ook gingen we uit eten, bij een soort hamburger/sandwich restaurant.

Maandag was ziekenhuisdag. In de ochtend begonnen we bij triaje, daarna gingen we naar cred (kinderafdeling). Daar hebben we baby's en kindjes gewogen en gemeten. 's Middags gingen we naar medicina, met dokter Daisy. Daar was een patiënt die niet eens haar eigen geboortedatum en leeftijd wist, heel gek. In de avond hadden we weer kookles, we maakten arroz chaufa, rijst met groenten, kip, worstjes en ham. Superlekker!

Dinsdagochtend ziekenhuis. Topico, wondverzorging. Omdat er geen patiënten waren hebben we wondkussentjes gevouwen. Om 11 uur gingen we weg voor eerste hulp workshop, dit was leuk maar veel wist ik onbewust al. Na de lunch gingen we weer terug naar het ziekenhuis, waar we naar het lab gingen. Daar deden we weer de ontlasting-, urine-, en bloedonderzoeken. In de avond hadden we salsa les, voor mij de tweede keer (vorige keer was ik ziek), voor de anderen de derde keer. Het was leuk, en anders dan de eerste les.

Woensdag waren we 's ochtends in het ziekenhuis, waar we eerst naar het lab gingen en daarna naar cred. 's Middags hadden we een workshop, over tuberculose. Omdat het eerder klaar was dan gedacht hebben we operaties bekeken op youtube, waarbij de arts (die chirurg is) ook uitleg gaf. Superinteressant! Daarna gingen we lasergamen, ik had dit nog nooit gedaan maar het was echt heel leuk om te doen.

Donderdag was wéér ziekenhuisdag. In de ochtend wilden we naar het medicina, maar er waren geen artsen.Dus gingen we maar weer naar cred. Daar zagen we een verlamde baby, heel raar. Ze kon haar gezicht niet bewegen. Dus haar ogen knipperden niet en bewogen niet, ook moest ze geholpen worden met drinken, omdat ze niet kan zuigen. Interessante ochtend! In de middag waren we in topico, waar we weer wondkussentjes hebben gevouwen en een paar injecties hebben gezien. Het grappige is dat ze hier niet snel pillen geven, maar injecties. Bijvoorbeeld voor blaasontsteking. 's Avonds hadden we een 'party'. Het was zitten en lekker kletsen met elkaar (met lekkere drankjes en hapjes). Om kwart over 9 thuis en ik moest nu toch wel serieus gaan beginnen met pakken..


Vandaag ziekenhuis: 's ochtends cred omdat verder letterlijk niks open was. Niet veel bijzonders gezien, alleen een meisje van 2 met grijs haar. 's Middags eerst topico, waar we een klein meisje gehecht hebben zien worden. Superleuk om te zien, vooral na de hechtworkshop! Daarna medicina, met dokter Daisy voor de allerlaatste keer... Ik heb een heerlijke tijd gehad hier in het ziekenhuis! Het afscheid was moeilijk, iedereen vond het superjammer dat we weggingen en ze willen ons snel weer zien. Na het ziekenhuis hadden we het allerlaatste groepsuitje, het afscheidsdiner. Het was een buffet met lekkere peruaanse en chinees-peruaanse dingen. Daarna het afscheid. In het restaurant viel het nog we mee maar in de auto moesten we afscheid nemen van degenen waarmee we hebben gewerkt en alles hebben gedaan de hele maand, dat was een moeilijk afscheid! En eenmaal thuis moest ik ook afscheid nemen van mijn familie, ik wordt namelijk om 4 uur opgehaald en ze willen niet wakker worden, wat ik ook wel snap. Dus, alle afscheiden heb ik gehad, op m'n huisgenootjes na. Het is nu 11 uur en ik ben druk bezig met van alles, de wekker staat om 300 dus ik weet niet of ik kan slapen. Ik zie het wel! Mijn volgende blog ben ik in Nederland...

Reacties

Reacties

Anita

Mooi verhaal weer..... wat een mooie tijd heb je gehad.... Goede reis terug Laura, tot gauw! Anita en Lily xx

Christa

Goede,veilige reis naar huis!

Marion

Mooi verhaal weer, ik reis met je mee. Tot morgen, een appel en een breaker neem ik voor je mee. Kus xxx

Toet

Veilige reis naar huis Laura!

Toet

Veilige reis naar huis Laura!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!