laurafranse.reismee.nl

Bezoek aan de jeugdgevangenis en werken in het ziekenhuis

Dit keer duurt het niet een week voordat er een blog is! Er is best veel gebeurd de afgelopen week aan hele gave dingen.

Maandag hadden we een workshop over ondervoeding, wat echt vet interessant was omdat ik daar eigenlijk niks over wist. De dokter heeft alles uitgelegd, van symptomen tot nazorg. Ik hoorde daar dat ze alle voeding krijgen van Unicef, en dat vind ik heel leuk om te zien en te horen want je weet nooit of een goed doel ook daadwerkelijk een echt goed doel is ;) alles in het ziekenhuis is gratis voor de kindjes, dus ook dat is heel goed van de Tanzaniaanse overheid. Maandagmiddag hadden we kookles en dat was echt geweldig. We maakten heel veel, van Samosa's tot aardappelpuree. Het duurde heel lang allemaal, want Pole Pole (rustig aan) is echt een ding in Afrika. We zouden 15.00 beginnen en degene die het gaf was er pas om 17.00. Handig toch?

Dinsdag was de dag van de voorlichting. In de ochtend kregen we er zelf een workshop over en in de middag gingen we naar een soort jeugdgevangenis om het aan de jongeren daar te leren. Het waren 15 jongens, tussen de 12 en 17 jaar en wat heb ik met ze te doen. De meesten zitten daar omdat ze hebben gestolen, maar er zitten ook ergere verhalen tussen. Zo heeft een jongen van 17 per ongeluk zijn nichtje gedood omdat hij op haar ging staan. Op de muur hingen tekeningen: "Love you dear mom forever" en "no wife, no kids, no love". Echt onwijs zielig, want ik geloof echt dat deze jongens geen criminelen zijn maar de dingen hebben gedaan uit wanhoop. Mijn begeleider zei dat ze óf geen ouders hebben en dus straatkinderen zijn, óf een slechte educatie hebben gehad. Ze wisten trouwens heel weinig op het gebied van de voorlichting, zo vroegen ze zich af waarom ze een condoom zouden gebruiken als ze toch 'maar' 1 vrouw hebben. Polygamie is echt een groot ding hier, zeker bij de maasai. Anticonceptie is trouwens allemaal gratis voor iedereen hier, dus dat is echt heel goed! Het jammere is trouwens wel, dat de begeleiders degenen zijn die de zorgkosten voor de kinderen moeten betalen, terwijl dat voor de meeste mensen in Tanzania gratis is. Na afloop heb ik trouwens wat geld gesponsord voor de tv, die hebben ze wel, ze kunnen alleen niks kijken omdat ze geen geld hebben voor een abonnement (van 6 euro per maand). Ze waren echt ontzettend dankbaar en hebben ons daarna dus weer uitgenodigd om een film te komen kijken met de jongens.

Woensdag begonnen we in een maasai school. Allemaal kleine maasai'tjes in de kleuterleeftijd waarmee we lekker gingen spelen. We leerden ze liedjes en spelletjes als zakdoekje leggen. Het was een onwijs leuke ochtend, het is soms alleen wel moeilijk dat sommige kinderen blijven knuffelen. Na de school gingen we naar het slangenpark waar we de lunch hadden. Ik mis echt het Nederlandse eten, ook al is een omelet met patat erin ook niet verkeerd. Na de lunch bezochten we het park waar ze ontzettend veel soorten (giftige) slangen hadden. Ook gingen we naar een maasai markt waar ik wat souvenirtjes heb gekocht. In het slangenpark zit trouwens ook een kliniek voor slangenbeten, die we ook nog eventjes hebben bezocht. 1 ampulle antigif kost 250 dollar!! Niet zo gek dat er zoveel mensen aan overlijden.

Donderdagochtend mochten we in het ziekenhuis werken!! Ik begon in de hiv kliniek, maar na een tijdje kwamen er geen patiënten meer dus ging ik naar de kinderafdeling. Het was donderdag, en dan is er altijd kans voor moeders met baby's om langs te komen. Ik heb de hele tijd baby's gewogen en op het laatst kon ik de papieren ook invullen. De baby's hier zijn echt geweldig!! Zo lief en schattig, en de kinderen zijn heel open. Je kan heel makkelijk met ze spelen, wat in Nederland nog wel eens anders is. Donderdagmiddag hadden we een workshop over voeding bij kinderen, maar omdat we heel veel al geleerd hadden op maandagochtend was deze workshop iets minder interessant. Wat wel interessant is, is dat 46.2% van de kinderen in Tanzania ondervoed is, dat is echt ongelooflijk veel.

Vandaag was het tijd om een extra ingeplande outreach te doen in de gevangenis,omdat de jongeren bijna allemaal ziek waren en we wilden ze graag helpen door de zorgkosten uit handen te nemen. Bijna allemaal hadden ze bronchitis en een paar hadden wormen. Ook hadden ze bijna allemaal een schimmelinfectie op hun hoofd, omdat ze hun scheermesjes allemaal met elkaar delen. Als de 1 hier iets krijgt, krijgt iedereen het. Het is echt fijn om ze blij te maken met gratis medicatie. In de middag kwamen we terug voor een filmmiddag. Ze wilden zelf fast and furious zien, maar gezien hun verleden leek ons dat niet zo'n heel goed idee. Het werd the karate kid. Volgens mij genoten ze er echt van. Ze waren ons heel erg dankbaar. Ik vond het zelf erg indrukwekkend om een jeugdgevangenis te bezoeken. In deze gevangenis wordt continu benadrukt dat iedereen rechten heeft, ook zij. Veel vam de jongeren weten dat denk ik niet. De beveiliging is trouwens wel iets minder. Het is 1 deur waar ze als ze graag zouden willen best overheen zouden kunnen klimmen. In Nederland zit overal prikkeldraad bij een gevangenis.

We komen hier helaas niet meer terug, maar er staan nog wel andere hele gave dingen op het programma! Ik hou jullie op de hoogte! (en sorry voor het lange verhaal)

(Ik heb trouwens weer een paar foto's toegevoegd in het fotoalbum, ik zal er later nog een beschrijving bijzetten)

Reacties

Reacties

Monique

Je maakt wel heel veel mee zeg. Heel interessant! Leuk om te lezen en het geeft niet dat het zo lang is.
Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen.
Xxx

Christa Scheper

Wat maak je toch bijzondere dingen mee en je vertelt het heel beeldend.Ik lees je verhalen graag!

Marion

Ben zoooooooo trots op je ❤

Toet

Je maakt heel wat mee in je leventje Laura. Op de Nederlandse tv zien we regelmatig de misstanden en armoede in Afrika. Heel treurig. Jouw bijdrage is voor de kinderen daar goud waard. Je moeder is terecht heel trots op je.

Janny

Hoi Laura, wat een prachtig verhaal weer over je belevenissen in Afrika! Ik geniet er elke keer weer van en leer er op deze manier ook wat van hoe het er allemaal aan toe gaat daar. Heel interresant! Groetjes!?

Barbara

Topper
Goed bezig jij!

Joyce

Wat heerlijk om te lezen. Knap hoor wat je zoal doet! Geniet er nog maar van, enne succes verder

Filiz

Superleuk om te lezen wat je allemaal in die weken doet, ziet en meemaakt. Toparts in spé!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!